ام تی گارد پلاس

زمان مطالعه: 2 دقیقه مایکوتوکسین‌ها، متابولیت‌های ثانویه‌ی قارچ‌های رشته‌ای هستند که از طریق کاهش دسترسی به مواد مغذی خوراک، تاثیر بر مکانیسم‌های هورمونی حیوان و کاهش عملکرد سیستم ایمنی باعث کاهش بازدهی خوراک، بروز مشکلات متابولیکی، افزایش بروز بیماری‌ها و کاهش عملکرد تولید مثلی در گله‌های تجاری می‌شوند.دانش بشر در خصوص مکانیسم مسمومیت‌زایی و سطوح مجاز انواع مایکوتوکسین‌ها روز ...

2 دقیقه
0 دیدگاه
دام آراد
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مایکوتوکسین‌ها، متابولیت‌های ثانویه‌ی قارچ‌های رشته‌ای هستند که از طریق کاهش دسترسی به مواد مغذی خوراک، تاثیر بر مکانیسم‌های هورمونی حیوان و کاهش عملکرد سیستم ایمنی باعث کاهش بازدهی خوراک، بروز مشکلات متابولیکی، افزایش بروز بیماری‌ها و کاهش عملکرد تولید مثلی در گله‌های تجاری می‌شوند.
دانش بشر در خصوص مکانیسم مسمومیت‌زایی و سطوح مجاز انواع مایکوتوکسین‌ها روز به روز در حال افزایش یافتن است، به طوری که دانش مایکوتوکسیکولوژی را از یک علم نوپدید به یک دانش ضروری برای مدیران مزارع حیوانات تبدیل نموده است. براین اساس استفاده از راه‌کارهای مناسب برای مدیریت مایکوتوکسین‌ها در تغذیه حیوانات مزرعه‌ای می‌تواند باعث بهبود عملکرد و افزایش عمر اقتصادی آن‌ها شود. ام‌تی گارد® پلاس با استفاده از دو مکانیسم تلاش نموده است تا آثار زیان بار مایکوتوکسین‌ها و اندوتوکسین‌ها را در بدن از بین ببرد.

۱- مونت موریلونیت فعال شده

بر اساس مقررات سازمان امنیت غذای اتحادیه اروپا (EFSA)، تنها آلومینوسیلیکاتی را می‌توان به عنوان ترکیب جاذب مایکوتوکسین‌ها در خوراک حیوانات مصرف نمود که حاوی ترکیبات اسمکتایتی/مونت موریلونیت باشد.
ترکیبات اسمکتایتی/مونت موریلونیت یکی از دسته ترکیبات آلومینوسیلیکاتی هستند که از لحاظ فاصله بین لایه‌ها و ظرفیت تبادل کاتیونی استعداد بیش‌تری در جذب مایکوتوکسین‌ها دارند.

مونت موریلونیت در طی مراحل مختلف فرآوری حرارتی و شستشوهای مکرر آبی – اسیدی فعال شده است و برای جذب مایکوتوکسین‌های قطبی (آفلاتوکسین‌ها، فیومنیسین‌ها، آلکالوئیدهای ارگوت و اکراتوکسین‌ها) پالایش و پرورده شده است.
هم چنین مونت موریلونیت فعال شده می‌تواند اندوتوکسین‌ها را نیز جذب نماید و از این طریق انرژی مورد نیاز برای ایجاد واکنش‌های التهاب‌زا در بدن حیوان صرف تولید ‌شود.

۲- کربن فعال

کربن فعال طی مراحل مختلف فرآوری حرارتی با گازهای اکسید کننده و فشار بخار آب از زغال خام تولید می‌شود. انجام فرآوری بر روی زغال خام، باعث افزایش تخلل و سطح مقطع آن می‌شود. اندازه و توزیع منافذ کربن فعال میزان تاثیرگذاری آن را در جذب مایکوتوکسین‌ها تعیین خواهد نمود.
کربن فعال یک جاذب مایکوتوکسینی بسیار متخلل با نسبت زیاد سطح به جرم است که می‌تواند در مسمومیت‌های حاد مایکوتوکسینی در حیوانات مورد استفاده قرار گیرد.

کربن فعال جاذب قدرتمند مایکوتوکسین‌ها با سطح مقطع وسیع و ظرفیت جذب بسیار بالا است.
نتایج چندین مطالعه نشان داده است که کربن فعال علاوه بر جذب قدرتمند مایکوتوکسین‌های قطبی (آفلاتوکسین‌ها، فیومنیسین‌ها، آلکالوئیدهای ارگوت و اکراتوکسین‌ها)، مایکوتوکسین‌های غیرقطبی (تریکوتسن‌ها و زیرالنون) را نیز مهار می‌نماید.

تاییدیه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *